2009. május 22., péntek

Miért Coaching?



Ha kreatív igazgatója, tulajdonosa, vagy esetleg ügyfélkapcsolati igazgatója vagy egy kreatív teamnek, akkor annak a valószínűsége, hogy bizonyos fokig coacholod az embereidet - igen nagy. Én még abban is biztos vagyok, hogy ha ezt tudatosan tennéd, akkor még ennél is jobban csinálnád.

A kreatív iparban sok figyelmet fordítanak a kreatív „tehetségre”, de a kreatív folyamattal - mely alapvető a kreatív produktum szempontjából - sokszor felületesen bánnak. Csakúgy, mint azzal az erős hatással (ez pozitív és negatív is lehet egyaránt), melyet a menedzserek gyakorolna a csapatra.

Habár sok manager ragyogó munkát végez - vezeti és fejleszti csapatát - mégis kevéssé van jelen a kreatív szakmában a „pepople management”.

Nehéz olyan készséget fejleszteni, amiről nem veszünk tudomást. Pedig, a temperamentumos és sokszor érzékeny kreatívok vezetése egyike a legnagyobb kihívásoknak.
Akkor hogyan is nézel szembe a kihívásokkal? Megesküdnék rá, hogy a legtöbb könyv, amely a managementről szól távol áll tőled. Még azt sem kizárt, hogy messziről elkerülöd a „corporate life”-ot, mert az nem az a közeg, ahol jól érzed magad.

A kreativitáshoz több támogatás kell, mint Playstation, csocsó, high-end hifi és ping-pong asztal a kreatív szobában. Az nem elég, ha valakit arra biztatsz, hogy „csak nézz ki a dobozból” – ott van még a budget, a brief, a határidő tán még a megrendelő sajátos igényei is.
Míg az egyik oldalon megpróbálod ösztönözni a kreatív gondolkodást, addig a másik oldalon ott vannak a kiábrándító tények: a munkát időben és rendben kell elvégezni, adott határidőn belül, ráadásul mindenki örömére.

Bizonyára tapasztaltad azt, hogy ha nagy szabadságot adsz a kreatívoknak, akkor teljes erőből rajta lesznek a dolgon, élvezik a munkát. Viszont, ha túlzottan törekszel a biztonságra, akkor az emberek az alkotást kényszernek érzik és az eredményért sem lelkesednek.

Ez egy nehéz kötéltánc a sikerért. A kreatívokat nem elégíti ki, ha csak egyszerűen végzik a munkájukat – minden nap szükségük van a kihívás és az inspiráció erejére. Szeretik, ha nyitott a lehetőség a tanulásra és a készségek fejlesztésére. Ha ezt nem kapják meg az adott csapatban, akkor néznek egy másikat.

Sok minden függ attól, hogy a napi rutin során mit mondsz, mennyire figyelsz rájuk, milyen kérdéseket teszel fel, hogyan fogalmazod meg a finom visszajelzéseket. Mennyire találod meg a kellő összhangot az adott tehetség és annak motivációja közt. Mennyire érzed a finom jelekből a probléma közeledtét, mielőtt az még hátba nem vág. Röviden: a csapatban mennyire tudod támogatni, ösztönözni az egyedi sajátosságokkal bíró kreatív folyamatokat.


Nos, egy kreatívnak a business coaching első hallásra nem hangzik túl inspiráló tevékenységnek, azonban ez az, ami segítséget nyújthat ahhoz, hogy menedzselje és fejlessze a kreatív embereket a csapatban. Ez nem csoda-fegyver, vagy egy pontos recept alapján működő modell, de megadhatja a gyakorlati válaszokat a következő kérdésekre:

Hogyan lehet meghagyni a kreativitás szabadságát, úgy hogy közben kézben tartod a határidő és a kivitelezhetőség lehetőségét?

Hogyan fejleszd az emberek képességeit a produktivitás szem előtt tartásával?

Hogyan ösztökéld a kreatív gondolkodást másokban?

Hogyan lehet rossz híreket közölni úgy, hogy a csapat ne veszítse el a motivációját?

Hogyan maradhatsz mégis önmagad, ha egész nap mások szükségleteihez próbálsz alkalmazkodni?

Mikor jobb, ha nem szólsz egy szót sem?